Projekt mal za cieľ podporiť mladých ľudí v ich osobnostnom rozvoji a zapojení do aktívneho občianstva prostredníctvom mládežníckej výmeny. Účastníci získali nové vedomosti a zručnosti o geografickom prostredí, prírodnej rozmanitosti a udržateľnom využívaní prírodných zdrojov. Prostredie výmeny umožnilo mladým ľuďom zo Slovenska a Rumunska stretávať sa, komunikovať a zdieľať kultúrne skúsenosti a hodnoty, čo prispelo k prehĺbeniu ich medzikultúrneho porozumenia a spolupráce.
Projekt ponúkol rozmanitý program aktivít, ktoré obohatili účastníkov nielen po praktickej stránke, ale aj v oblasti osobnostného rozvoja:
1. Topografia a základné orientačné zručnosti
Účastníci sa učili pracovať s azimutmi a buzolou, čo im pomohlo získať základné navigačné zručnosti potrebné pre orientáciu v prírode. Výučba zahŕňala základy mapovania, čítanie topografických máp a identifikáciu významných orientačných bodov. Mladí ľudia tak nadobudli schopnosť efektívne sa orientovať v teréne, čo je dôležité pre bezpečný pobyt v prírode a zvyšuje ich dôveru pri pohybe mimo bežných trás.
2. Terénny environmentálny výskum
Jednou z kľúčových aktivít bolo vykonávanie environmentálnych meraní a pozorovaní priamo v teréne. Účastníci sa zapojili do merania teploty vzduchu, úrovne znečistenia ovzdušia, sily a smeru vetra, ako aj do zaznamenávania aktuálneho stavu flóry a fauny v oblasti. Tieto výskumy ich naučili lepšie rozumieť premenám životného prostredia a vplyvu ľudských aktivít na ekosystémy.
3. Herbár a dokumentácia miestnej prírody
V rámci výmeny sa mladí ľudia zapojili do tvorby herbára, kde starostlivo zbierali, identifikovali a dokumentovali rastliny z miestnych lesov a lúk. Na zaznamenávanie využili digitálne nástroje, ktoré im umožnili vytvoriť interaktívny a moderný herbár. Práca na herbári im priniesla nielen poznatky o miestnej flóre, ale aj skúsenosti s modernými technologickými nástrojmi využívanými v ochranárstve.
4. Tvorba ekologických projektov
Počas programu sa účastníci venovali príprave a realizácii malých ekologických projektov, ktoré mohli mať pozitívny dopad na životné prostredie. Tieto projekty zahŕňali napríklad čistenie lesa, zlepšenie miestnych vodných tokov alebo vytvorenie informačných tabúľ pre návštevníkov lesných chodníkov. Cieľom bolo motivovať mladých ľudí k aktívnemu zapojeniu sa do ochrany prírody a podporiť ich iniciatívu.
5. Tímové hry a rozvoj mäkkých zručností
V programe sa kládol dôraz na tímovú prácu, čo účastníkom pomohlo rozvíjať komunikačné a kooperatívne schopnosti. Aktivity zahŕňali outdoorové hry zamerané na riešenie problémov, kde mladí museli spolupracovať, aby dosiahli spoločné ciele. Rozvíjali si tak sebavedomie, schopnosť efektívne vyjadrovať svoje myšlienky a pracovať v rôznorodom tíme.
6. Reflexie a diskusie o environmentálnom správaní
Na záver programu mali účastníci možnosť diskutovať o svojich zážitkoch a zisteniach. Po každej aktivite nasledovala reflexia, kde sa zamýšľali nad vlastným vplyvom na životné prostredie a tým, čo môžu urobiť pre jeho ochranu. Diskusie pomohli mladým ľuďom uvedomiť si význam environmentálneho správania a motivovali ich k tomu, aby sa aj doma aktívne zapojili do ekologických aktivít.
Naplnenie cieľov projektu:
1. Vedomosti o geografickom a prírodnom prostredí: Vďaka teoretickým a praktickým aktivitám získali účastníci cenné poznatky o prírodných javoch a geografických súvislostiach.
2. Terénne výskumy: Pri meraniach a pozorovaniach si osvojili základné postupy terénneho výskumu, ktoré im pomohli lepšie pochopiť prostredie.
3. Environmentálne povedomie a akcie: Cez praktické skúsenosti si posilnili povedomie o význame ochrany prírody a ochranných opatreniach.
4. Inklúzia a tímová práca: Projekt poskytol priestor aj znevýhodneným účastníkom, čím prispel k inklúzii a podporil tímovú prácu v medzinárodnom prostredí.
Projekt nielen obohatil mladých účastníkov o nové vedomosti a skúsenosti, ale aj podporil ich v aktívnom prístupe k ochrane prírody a rozvíjaní občianskych a ekologických hodnôt.